onsdag 21 december 2011

Svartkåls gourmetchips


Det finns ekologisk svartkål (dinosaur kale) på Rosendals trädgårdsbutik! Jag som läst om det i ett och ett halvt år i mina rawfoodkokböcker som försvinnande gott, och upptäckte det själv när jag köpte i London i sommras. Jag sammanställde en ultimat kryddning baserad på Lisa Lennons favorit med citron, Ani Phyos recept och mina egna chipotle chilisar.

2 dl groddade solrosfrön och eller cashewnötter
blötlagd chipotle chili
tamari
citronsaft

Mixa och smeta ut på ena eller båda sidor på bladen med sked i en stor vid skål. Eller rör runt geggan med en träsked på bladen. In i ugn 7h, 40°. Sen åker de direkt i magen. Eller ja, en 3 - 4 blad om kvällen är största lyxen!!! Jag testade wasabisolrosfröcashewnöt oxå, det var min InSpiral Lounge favorit, men nu är det sourkreamchipotle som gäller!

1 kommentar:

  1. Grönkål går lika bra! Repa av flikarna från de grova stjälkarna , så blir de chipsstorlekar automatiskt! Blötlägg solrosfrö i 6h, skölj noga. Har du tid, grodda dem över dagen eller natten, så utvecklar de massa mineraler o vitaminer. Blötlägg chipotle chilisen, nån centimeter, så smetar den in sig i smeten bättre. Finns alltid på medborgarplatsens coop. 1 citrons saft. Lite tamari (vetemjöls fri, godare och nyttigare o dyrare soja).

    SvaraRadera